Balanced Scorecard

Vanuit het perspectief van het management van Muck BV. is er een balanced scorecard opgesteld.

Het management heeft besloten om het BSC-model vanuit vier verschillende invalshoeken te benaderen. Deze zijn financieel, leer- en groeiperspectief, bedrijfsprocessen en klantenperspectief.

Het centrale punt van het BSC-model is de visie van de organisatie en haar uiteindelijk gekozen strategie om haar visie te realiseren.

 

Om het BSC-model verder te kunnen omschrijven moet het management eerst haar visie duidelijk hebben. De visie van Muck BV. is: “Door een blijvende innovatie en investering in duurzaam werken, wil Muck BV. in 2023 20% minder gebruik maken van materialen en milieu-afbreekbare objecten.

 

De voorlopig, bijbehorende strategie is: Tijdens de projecten staat vakmanschap van het personeel, kwaliteit, duurzaamheid en klanttevredenheid centraal.

 

Financieel perspectief

Kritische succesfactoren:

  • De continuïteit van de organisatie waarborgen.

KPI’s

  • Omzet vergelijken t.o.v. voorgaande jaren; deze moet met minimaal 3% stijgen per jaar.
  • Kostprijs van de inkopen vergelijken t.o.v. voorgaande jaren; deze moet met minimaal 3% dalen per jaar.
  • Winst vergelijken t.o.v. voorgaande jaren; deze moet met 2% stijgen per jaar.

 

  • Een verhoging van de ROI; de aandeelhouders kunnen in de toekomst meer investeringen in de organisatie verwachten.

KPI’s

  • Totale waarde van het duurzame materiaal
  • Toename van duurzame machines; toename van 7% in het eerste jaar.
  • Blijvende innovatie in de kostenstructuur; dit hangt uiteraard samen met de continuïteit van de onderneming.

KPI’s

  • Afval van materialen; materiaal duurzamer gebruiken

 

Leer- en groeiperspectief

Kritische succesfactoren:

  • (extra) investeringen in duurzaamheid; het management is van mening dat door te blijven investeren, de omzet exponentieel groeit. Hierdoor blijft de organisatie inspelen op de kansen in de steeds vaker veranderende markt.

KPI’s

  • Investeringen t.o.v. de omzet; moet minimaal 15% bedragen.
  • Innovatie in bedrijfsprocessen; als Muck BV. wil blijven investeren en daardoor ook groeien, dienen de interne bedrijfsprocessen ook vlekkeloos te verlopen.

KPI’s

  • Aantal storingen van ERP systemen mag niet vaker dan 4 keer per jaar voorkomen.

 

Interne perspectief

Kritische succesfactoren:

  • Veiligheid; de werknemers moeten zich aan de door de overheid ingestelde veiligheidsschriften kunnen houden.

KPI’s

  • Aantal bedrijfsongelukken
  • Goede kwaliteit en vakmanschap van de werknemers, door een goede werving en selectie.

KPI’s

  • Aantal werknemers wat binnen een jaar weg is
  • Interne beoordeling van werknemers

 

Klantenperspectief

Kritische succesfactoren:

  • De wens van de klant staat centraal; bij projecten heeft de klant het voor het zeggen, maar schroomt de organisatie niet, om tips te geven. Tenslotte is een werknemer van Muck BV. in dit geval de deskundige. Doordat de wens van de klant centraal staat, zet de organisatie ook hoog in op de klanttevredenheid.

KPI’s

  • Klanttevredenheid moet minimaal een 4 zijn op een schaal van 1 t/m 5
  • Beoordeling van de werknemers deze beoordeling moet minimaal 3 zijn op een schaal van 1 t/m 5

 

  • Communicatie: Muck BV. communiceert vanaf het begin tot aan het einde van het project met de klant. Vanaf de eerste kennismaking tot aan het brengen van een taart bij de klant. Dit houdt in dat de klant zo precies weet waar zij aan toe is.

KPI’s

  • Het aantal vragen van klanten naar de tijdsduur van het project
  • Het aantal telefoontjes naar de klantenservice.